Optyk WarszawaOkulista Warszawa – Salon ul. Chmielna 4 - Salon ul. Kondratowicza 45
MODA W OKULARACH
MODA W OKULARACH

 


MODA OKULAROWA JESIEŃ-ZIMA 2022/23 - JAKIE KOLORY OPRAW I KSZTAŁTY SĄ NAJMODNIEJSZE ? 


 

Zastanawiacie się, jakie okulary i elementy naszej garderoby są najmodniejsze w sezonie jesienno-zimowym 2022/2023? Zanim jednak przejdziemy do tego co aktualne w trendach modowych, cofnijmy się i rzućmy okiem na ostatnie sto lat wstecz jeśli chodzi o okulary przeciwsłoneczne czy korekcyjne -  od okrągłych drucianych opraw z lat 1910 i oprawek typu Aviator z lat 30. XX wieku, po modne oversize’owe modele i kocie oczy pełne różnorodności kolorystycznej.   Uważam, że już nikt nie ma wątpliwości co do jednej, pewnej zasady: okulary są naszym nieodłącznym elementem stylu, ale i osobowości. Doskonałym przykładem posiadania okularów jako niezbędnej części naszego wizerunku jest film z 1961r.  ,,Śniadanie u Tiffany’ego” w reżyserii Blake Edwards’a. Każda kobieta może wyglądać jak Audrey Hepburn - wystarczy, że upnie włosy, kupi duże okulary przeciwsłoneczne i krótką sukienkę bez rękawów. Rola Audrey Hepburn w „Śniadaniu u Tiffany’ego”  wskazała nowy kanon kobiecego stylu. Mała czarna i wielkie okulary pozwalały poczuć się jak filmowa gwiazda. Przyciemniane szkła były kluczowym elementem stylizacji - oczywiście chroniły oczy przed nadmiarem słońcem, ale przede wszystkim dawały anonimowość i roztaczały aurę tajemniczości. William Crookes w 1913 roku odkrył szkła przeciwsłoneczne blokujące szkodliwe promieniowanie UV. Pierwsze okulary powstawały z drutu. Okulary przeciwsłoneczne zyskały popularność około 1920 roku, gdy gwiazdy filmowe zaczęły je nosić, aby chronić oczy oraz swoją anonimowość przed błyskiem lamp fotograficznych. Wraz ze wzrostem popytu Foster Grant stała się pierwszą firmą, która rozpoczęła masową produkcję okularów przeciwsłonecznych, które w większości były okrągłe i metalowe. W 1936 r. Ray-Ban stworzył okulary przeciwsłoneczne Aviator z soczewkami polaryzacyjnymi, które chroniły pilotów amerykańskich sił powietrznych przed promieniami słonecznymi. Tzw. aviatorki mają charakterystyczny podwójny mostek i duże szkła - stały się dostępne publicznie w 1937 roku i są popularne do dziś (Ray-Ban Aviator - w świetnych cenach!). Aż do lat 40. oprawy były wykonywane wyłącznie z drutu lub skorupy żółwia. Z czasem okrągłe okulary z grubego plastiku stawały się bardziej modne. Wynalezienie nowego rodzaju tworzywa sztucznego, który mógł być barwiony umożliwił wykonywanie opraw w wielu różnych kolorach i kształtach. Niezwykle kobiece okulary przeciwsłoneczne w kształcie ‘kociego oka’ kobiety zaczęły nosić w 1950 r - bardzo popularyzowane m.in. przez aktorkę Marilyn Monroe, która wyznaczała w tamtych czasach trendy, a kocie okulary są modne nieprzerwanie do dziś. Rok 1970 to rok oversizowych okularów, w którym niezwykle modne były tzw. muchy - czyli duże, w rozmiarze XXL i zakrywające pół twarzy. Uwielbiała je słynna ikona mody Jackie Kenndy. W 1982 r. marka Ray-ban podpisała umowę lokowania produktu okularów Wayfarer w filmach i programach telewizyjnych – sprzedaż okularów z 18 000 par sprzedanych w 1981 r. wzrosła w tym momencie do 1,5 miliona w 1986 r. W 1990 rozpoczęła się moda na metalowe okulary przeciwsłoneczne z kolorowymi soczewkami. Trendy współczesne XX wieku - czyli czas od 2000 r. to czas dużych, oversizowych  okularów, najczęściej masywnych i bogato zdobionych po bokach. W 2010 roku okulary przeciwsłoneczne powróciły w wersji z nowoczesnymi kolorowymi soczewkami, a kształt kociego oka był bardziej geometryczny niż przed laty. 

 

A JAKĄ MODĘ OKULAROWĄ MAMY W OBECNYM SEZONIE - JAKIE KOLORY KRÓLUJĄ? 

 

Obecny rynek optyczny jest dosyć mocno przesycony subtelnym złotem i delikatną formą oprawek korekcyjnych. Na ulicach królują złote oprawy w różnych odsłonach, jeśli mówimy o kształcie: od okrągłych, kocich po kwadratowe. Najwyższy czas na zmiany! W tym sezonie stawiamy na kolor! Wszelkiego rodzaju neony - to siła, dynamika i podkręcenie temperatury do maksimum! Z niecierpliwością czekaliśmy na taki sezon! Sezon pełen kolorów! Śledząc pokazy największych domów mody mogliśmy dostrzec spory podział i tak też nadchodzący sezon pod względem kolorystycznym podzielił się na dwa nurty. Z jednej strony w modzie na jesień-zimę 2022/23 są odważne, krzykliwe i intensywne kolory, które odzwierciedlają energię oraz pełnię życia, z drugiej — naturalne i pastelowe tony, które uosabiają harmonię i spokój. Wśród 6 najmodniejszych kolorów wyróżniamy: wulkaniczną czerwień, wszystkie odcienie pomarańczy, magiczny fiolet, radosną zieleń, truskawkowy shake od Barbie oraz Wasz ulubiony - niebiański wodospad - czyli baby blue. Na wybiegach kolekcji na sezon jesień-zima 2022/23 zdecydowanie dominował kolor miłości . Najmodniejszy odcień nazywany ,,Molten Lava’’ to ognista intensywna czerwień, którą nosimy od stóp do głów lub jako odważny akcent całej stylizacji. 






W sezonie jesień-zima 2022/23 projektanci rozłożyli kolor pomarańczowy na czynniki pierwsze. Na światowych wybiegach mogliśmy dostrzec energetyczny i ekscytujący mocny pomarańcz oraz odcienie nawiązujące do jego podstawowych barw — żółci i czerwieni, które pojawiały się w niezwykle modernistycznych formach. 





Pomarańcz to kolor symbolizujący młodość, nowoczesność i radość, a niektórzy uważają, że pomarańczowy dodaje pewności siebie. Choć kolor roku 2023 poznamy dopiero za kilka miesięcy, Very Peri i wszelkie odcienie fioletu — od wrzosowego po ultrafiolet — wciąż nie dadzą o sobie zapomnieć. 




Ten czarujący, intrygujący kolor pojawił się między innymi na pokazach Isabel Marant - francuskiej projektantki modowej, która projektuje tylko to, w czym sama się dobrze czuje, dzięki temu ma ogromną rzeszę wiernych fanek, a swoją markę buduje już od ćwierć wieku bardzo powoli i z ogromnym sercem! Co więcej, fiolet jest jednym z najbardziej szlachetnych i luksusowych kolorów, który podkreśla każdą urodę. Obecny sezon jesienno-zimowy jest pełen nadziei i radości i... kwitnących liści! Zieleń, która panowała na wybiegach nawiązywała do odradzających się ogrodów oraz obfitości, a jej uwielbiany butelkowy odcień, został zastąpiony przez żywe i pastelowe barwy.



Modny kolor zieleni będzie świetnie współgrał w zestawieniu z fuksją, kobaltem, fioletem i głęboką czernią. Mimo, iż film "Barbie" będzie miał swoją premierę dopiero w lipcu 2023 roku, już teraz widać, jak bardzo wpłynie na modę, a projektanci wciąż nie rezygnują z nawiązań słodkiego różu, który nieraz przybiera również postać bardzo modowej i odważnej fuksji. Barbiecore to nowy trend w świecie mody, który powierzchownie przypomina styl kultowej lalki Barbie. Mówiąc o tego typu stylu, powinniśmy zakładać, że debatujemy na temat mody lat 2000, ale nic bardziej mylnego. Nadchodząca premiera filmu „Barbie” z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem, a także kolekcja „PP Pink” Valentino zainspirowały cały świat do ponownego pokochania różu w stylu „Life in plastic is fantastic”! Tak, pokaz Valentino jesień-zima 2022/2023 poruszył cały świat mody. Od tej pory TikTok dosłownie oszalał na punkcie hasztagu #barbiecore. - który dotyczy tego, jak kupować, co kupować i w jaki sposób to wszystko stylizować, aby wyglądać jak rasowa Barbie. Czy era naturalności, którą budowano przez ostatnie sezony odeszła w zapomnienie? Otóż nie! Barbiecore to coś więcej niż ubrania i styl lalki Barbie - to przede wszystkim osobowość. Trend na Barbiecore wiąże się z manifestacją współczesnej kobiecości. Pamiętacie film „Legalna Blondynka”, i to jak została potraktowana przeurocza Elle Woods, gdy próbowała swoich sił na Harvardzie? Przykład tego filmu wydaje się idealny do wytłumaczenia, na czym polega fenomen trendu. Kobiety ponownie zakładają na siebie różowe ubrania nie dlatego, że chcą wrócić do swoich lat dzieciństwa - ale by niezależnie od tego, co noszą, być traktowane poważnie. Dziś, różowe ubrania nie mają nic wspólnego z infantylnością, a wręcz przeciwnie — kroje, które nadają im projektanci, są ostre i zdecydowane, a róż możemy nosić o każdej porze dnia. Zatem trend Barbiecore to symbol walki ze stereotypami na temat kobiety, jej piękna, jej roli społecznej. 

 





Kolejną propozycją kolorystyczną od projektantów na jesień-zimę 2022/23 to chłodny, odświeżający i wywołujący uczucie spokoju odcień niebieskiego - baby blue!  Kolor ten niesamowicie rozświetla i dodaje elegancji oraz świeżości. Baby blue do tej pory kojarzył nam się wyłącznie z letnią porą - jednak w tym sezonie jest również niezwykle modny.  Model, który przepięknie oddaje świeżość tego modnego koloru to przeciwsłoneczna propozycja od Isabel Marant - IM 0075/S MVU 08Isabel Marant wniosła nową jakość do francuskiej mody, a jej połączenie minimalizmu z luzem stylu boho sprawiło, że jej projekty łączą się genialne z codziennymi stylizacjami. Projekty Isabel Marant utożsamiają ponadczasowy szyk w połączeniu ze sportowym stylem. To właśnie kombinacja wygody i elegancji sprawiają, że dodatki, ubrania i obuwie Isabel Marant, doskonale wpisują się w wielkomiejski styl.





Wśród opraw delikatnych, metalowych, bardzo oryginalne, nieopatrzone jeszcze formy to przede wszystkim kwadraty i  wieloboki bazujące na sześcio- lub ośmiokątach. Warto przyjrzeć się również nietypowym kształtom: od aviatorów po fantazyjnie zakończone zaokrąglenia. Oryginalną opcją są też  podwójne mosty w  oprawach, z  którymi wielu z Was zdążyło się już oswoić i polubić. Metalowe oprawy w końcu zaczęły być łączone z odważnymi kolorowymi akcentami! Delikatne złote okulary na chwilę pożegnały się z obecnymi trendami w modzie - dopuszczalnym wyjątkiem są oversizowe i  prawdziwie okrągłe okulary. W obecnym sezonie transparentne i półtransparentne materiały, tworzą pomost pomiędzy erą cienkich opraw korekcyjnych, a  powrotem do grubszych form z lat 70. Trend grubych i masywnych opraw korekcyjnych w sezonie jesień-zima 2022/23  dominuje wśród najbardziej uznanych projektantów okularowych. 

 






POPULARNE MARKI MODOWE I ICH PROPOZYCJE NA SEZON JESIENNO-ZIMOWY 

 

Najważniejsze tendencje, które panowały podczas pokazów na jesień-zimę 22/23 to trendy od przezroczystości, przez blichtr lat 20., nawiązania do punku, lat 2000. oraz trendu Y2K, po winylowe stylizacje rodem z "Matrixa" i zupełnie nową paletę barw, która łączy w sobie wszystkie cztery żywioły! Ultrafiolet, energiczna, ognista czerwień, spokojny, orzeźwiający błękit oraz ponadczasowa czerń i słodki, lodowy róż ożywiają jesienno-zimowe ulice! Trend Y2K - to moda z początków XXI w., czyli welurowe dresy, luźne bojówki odkrywające bieliznę i cekinowe topy, którą dzisiejsi 30-latkowie pamiętają z teledysków Britney Spears i zdjęć paparazzich z Paris Hilton. Z Y2K czerpią dziś projektanci, styliści gwiazd i nastolatki z TikToka, dla których lata 2000. to nowy trend, a nie nostalgiczny kicz minionej epoki. Wysoka moda zawsze kochała buntowników, a punkowcy okazali się jedną z największych inspiracji projektantów w obecnym sezonie. Patchwork, krata, ostre linie, metalowe sprzączki, ćwieki i skórzane dodatki dumnie prezentowały się podczas pokazów takich domów mody, jak Alexander McQueen. Marka Vogue Eyewear początek nowego sezonu rozpoczęła wraz z modelką i muzą projektantów - Hailey Bieber, która została nową ambasadorką i partnerem kreatywnym marki. Owocem tej wyjątkowej współpracy jest pierwsza odsłona najnowszej kolekcji marki Vogue Eyewear, będącej połączeniem naturalnego piękna ze światowym stylem gwiazd. Hailey postawiła na kolory natury, przyciągające uwagę kształty i lekkie metalowe konstrukcje, które stały się punktem wyjścia do opracowania ośmiu modeli okularów idealnie wyrażających jej osobowość. Wszystkie modele z kolekcji Hailey Bieber X Vogue Eyewear wyróżnia dodatkowo umieszczone na zausznikach unikalne logo oraz spersonalizowane etui. „Marka Vogue Eyewear słynie z niezwykle wyjątkowego stylu, który trafia w gusta bardzo zróżnicowanego grona odbiorców. Jestem przekonana, że okulary to akcesorium, które potrafi podkreślić każdą stylizację. Nasza współpraca zaowocowała zaprojektowaniem wszechstronnych modeli idealnych na każdą okazję.” – Hailey Bieber. Kolekcja okularów Vogue Eyewear w 4EYES OPTYKA - zobacz

 

Warto wspomnieć o kolekcji Versace - a dokładnie linii 90’s Logo, która jest częścią segmentu Rock Icons. W graficznej estetyce ożywia ona kultowy motyw marki zaczerpnięty z jej archiwów. Siedem geometrycznych kształtów łączy oryginalny charakter z efektownymi, oversize'owymi zausznikami. Versace w nowej kolekcji wprowadziło również linię zwaną ,,Double Medusa” - linia, będąca nową odsłoną rockandrollowego ducha Versace z podwójną dawką kultowego symbolu marki. Dwa medaliony z meduzą zdobią konstrukcję łączące metal z acetatem tworząc bardzo stylową kolekcję. Kolejną linią nowej kolekcji Versace jest “Bright Medusa”, w której przedstawione są dwa oversize’owe modele przeciwsłoneczne i optyczne z wyrazistym akcentem. Unikalny detal zawiera legendarny medalion z Meduzą otoczony finezyjnymi kryształkami. Ostatnia linia kolekcji Versace należy do segmentu Pop Chic - Charm Medusa - czerpiąca inspiracje legendarnych guzików z głową meduzy. Geometryczne elementy w kształcie prostokąta lub monety zdobią zauszniki czterech nowych modeli przeciwsłonecznych i optycznych. Od kultowych motywów marki po nowoczesne konstrukcje: każda z tych linii to ukłon dla rockandrollowego dziedzictwa Versace. 






Warto przyjrzeć się również nowej kolekcji jesień-zima 2022/23 marki Ray-Ban (zobacz kolekcję dostępną w Naszych Salonach!). Zacznijmy od jednego z najbardziej kultowych kształtów: Wayfarera - mocna osobowość tego modelu sprawiła, że stał się on lifestylowym megatrendem. Dzisiaj zdobywa serca nowego pokolenia dzięki grubym zausznikom i profilom. Model Clubmaster od dawna jest jedną z najbardziej historycznych ikon marki. Nowa odsłona modelu Clubmaster to kultowy dobrze znany Wam kształt z minimalistycznymi detalami. Oprawy metalowe zawsze należały do kanonu Ray-Ban. W nowym sezonie do rodziny Wired Metals RayBana dołącza nowy geometryczny kształt optyczny i przeciwsłoneczny - model Jim - który swoją prostotą nawiązuje do stylu ikon końca lat 80. Tak jak już wspomniałam wróciła moda na grube acetatowe oprawy i marka Ray-Ban nie zostaje w tyle! Czy to zupełnie nowe, czy archiwalne - modele z linii Bold Twist patrzą w przyszłość w stylu lat 60. Marka poszerzyła również swoją rodzinę Titanium - tym razem o bestsellerowy model - Jack. Zaokrąglony kształt inspirowany późnymi latami 80. odtworzony dzięki doskonałemu japońskiemu rzemiosłu łączy wysoką jakość z nienagannym wzornictwem. Kultowe kształty Ray Bana wzbogaca w nowym sezonie nowoczesny element w postaci przełomowej technologii Transitions: inteligentnych soczewek, które szybko dostosowują się do warunków oświetlenia - ciemnieją w intensywnym świetle, a rozjaśniają się wewnątrz pomieszczeń. Modele z linii “Overstated Profiles” to totalnie świeże i nowe oprawy inspirowane latami 90. - nowoczesna modowa deklaracja o odważnym charakterze i nowych, transparentnych kolorach. Inspirowane światem gamingu uniseksowe modele wykorzystują nową, trójwarstwową technologię odpowiedzialną za bardzo młodzieżowy kształt wykonany z trwałego, kolorowego nylonu. Ray-Ban nie zapomina również o najmłodszych użytkownikach okularów: chce, aby dzieci cieszyły się autentycznym stylem vintage dzięki nowym modelom z linii Kids Originals. Nowe kolekcje patrzą w przyszłość zachowując jednak innowacyjne podejście do stylu retro. Odważne kształty obecnego sezonu połączone są z nowymi opcjami kolorystycznymi nadając kolekcjom nowoczesnego stylu i niepowtarzalnego charakteru. Nowej kolekcji Burberry - ekskluzywnej marki brytyjskiego domu mody - towarzyszą dwie historie : ,,B.Lola” oraz ,,B.Stripe”. Kolekcja reprezentuje niezwykłą zmianę w kierunku zrównoważonego rozwoju i dużo większego wykorzystania materiałów ekologicznych przy produkcji opraw i soczewek. Linia B. Lola - tworząca nową historię dla kobiet i będąca hołdem złożonym ewolucji Loli, czyli najbardziej kultowej torebki zaprojektowanej przez Riccardo Tisciego (model Burberry z najnowszej kolekcji! - nawiązujący kolorystycznie również do trendu Barbiecore) . Mieszanka wdzięcznej pewności siebie oraz drobiazgowej oryginalności definiuje wszystkie style torebek Lola, mające charakterystyczne cechy wspólne: w postaci pikowania i logo TB. Historia B.LOGO - w której logo marki Burberry łączy się z efektem opalizującego kociego oka, stanowiąc o wyjątkowości zauszników. Zdobione są śmiałym i ażurowym logo 3D lub bardziej klasycznym logo metalowym. 

 



 

W linii B.STRIPE - okulary z metalu i materiałów mieszanych podążają za najnowszymi trendami z Azji, bawiąc się graficznymi wzorami oraz zgrabnymi emaliowanymi detalami. Burberry w nowym sezonie stawia również na klasyczne kanciaste wzory, cylindryczną konstrukcję zauszników i świeży, młodzieżowy look (zobacz najnowszy model, który jest już w Naszych Salonach). Wśród nowych symboli marki PRADA w sezonie jesienno-zimowym pojawiła się inspiracja słynną torebką Cleo, która już była kultowym akcesorium w latach 90-tych, a ostatnio ponownie znajduje się w centrum uwagi. Ta nowa historia wprowadza nową wersję logo w postaci metalowej plakietki na okularach z acetatu w 5 nowych stylach - możecie zobaczyć to w modelu 13ZS (kliknij, aby zobaczyć i sprawdzić w jakiej jest fantastycznej cenie!). Nowy model z linii CATWALK - będący śmiały stylem z acetatu to ucieleśnienie futurystycznej wizji Prady. Grube oprawy i zauszniki z acetatu ozdobiono trójkątnym logo inspirowanym torebką Cleo marki Prada. Zupełnie nowe marmurkowe odcienie: czerwień, zieleń i biel oraz klasyczna czerń i ciemny Havana. Trójkątny kształt okularów przeciwsłonecznych Prady od dawna ma status ikony i jest doskonale rozpoznawalnym logo marki. Śmiałe i wielofasetowe zauszniki tego przeciwsłonecznego stylu to idealne miejsce dla tej kultowej metalowej plakietki. Prosto z wybiegu na pokazie mody Jesień/Zima 2022 marki Prada pojawił się również wyrazisty owalny kształt i słynna trójkątna plakietka z logo - doskonale łączące w sobie różne geometryczne kształty. Nas wśród optycznych opraw Prady najbardziej zachwycił to model VPR 09Z - modny i współczesny wymiar marki Prada. Z logo Cleo marki Prada na zausznikach i nowymi marmurkowymi odcieniami ten styl to istny must have. Oversizowy optyczny styl z acetatu o wyrazistym kształcie w wielofasetowym wydaniu i aż 5 zachwycających wersji kolorystycznych: czerń, ciemny Havana, miodowy Havana, marmurkowa czerwień i marmurkowy błękit. Prada nie zapomniała również o wiernych fankach metalowych opraw - i dzięki eleganckim metalowym wykończeniom nadała szlachetności swoim nowym modelom optycznym, czyniąc z nich prawdziwie kultowy dodatek. Po raz pierwszy w stylu optycznym pojawiła się otwarta metalowa konstrukcja zausznika eksponująca trójkątne logo. Podczas pokazu kolekcji Jesień/Zima 2022 na pierwszy plan wysunął się trójkąt Prady i metalowy styl przeciwsłoneczny, który odegrał główną rolę w trakcie wspomnianego show, posiada kultowy trójkątny kształt jako element mostka i logo inspirowane torebką w kolorze czerni lub wojskowej zieleni. Zachowanie równowagi pomiędzy wyrafinowaniem, a wyrazistym stylem od zawsze było istotne dla Prady. Kobiecy kształt stylu optycznego w wielu jej modelach dopełniają eleganckie metalowe zdobienia zauszników i dyskretne logo. Wśród wielu projektantów okularów dominuje obecnie trend cięższych, wielokątnych opraw. Projektanci z determinacją forsują ciepłe, bursztynowe oraz szylkretowe barwy w połączeniu z klasyką. Co sezon Nas zaskakują, ale obecny klimat to przeplatanie minimalizmu, z ekstrawagancją. My jesteśmy zachwyceni różnorodnością kolorów, każdym nietuzinkowym detalem i przede wszystkim powrotem trendu masywnych opraw lat 70. w niezwykłych kształtach! W nowy sezon wkroczyliśmy z szeroką paletą, różnorodnych modeli okularowych! Wybór jest naprawdę ogromny! Delikatne pastele, uliczny minimalizm, vintage w oprawach metalowych, wyraziste retro, wciąż modny oversize i obłędne kolory. W Naszych Salonach dopasowujemy okulary do osobowości i stylu - tak, aby okulary korekcyjne nie były koniecznością, a ulubionym dodatkiem. Odezwij się lub po prostu Nas odwiedź, będziemy towarzyszyć Ci w całym procesie doboru okularów - od profesjonalnego badania wzroku, wykonania specjalistycznych pomiarów niezbędnych do dobrego widzenia, dopasowania odpowiedniego rozwiązania optycznego, wyboru oprawy okularowej korekcyjnej bądź przeciwsłonecznej, po wykonanie Twoich okularów od A do Z  i pełną opiekę serwisową! (kontakt 4EYES OPTYKA). Jesteśmy dla Was, aby każdy z Was czuł się u Nas w pełni zaopiekowany w tym niezwykle ważnym wydarzeniu! 4EYES OPTYKA została stworzona dla ludzi ceniących ponadprzeciętny komfort i wysoką jakość widzenia. 

 

 

 

Aleksandra Kuczyńska 

Optometrysta 

NO21213

Projekt i wykonanie: Gabiec.pl
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium